Joulukuu 2007
Interprise Murmansk-Pietari tuo tuloksia

Oulun ja Pohjois-Karjalan kauppakamareiden 1.3.2007 alkanut hanke ”Interprise Murmansk-Pietari” on loppusuoralla. Toinen hankkeeseen sisältyvä suomalaisten ja venäläisten yritysten välisen yhteistyön lisäämiseen tähtäävä Interprise-tapahtuma järjestettiin Murmanskissa 23.11.2007

Paikalla oli Oulun ja Kainuun sekä tietenkin Murmanskin alueelta useita pk-yrityksiä, joista suurin osa edusti tällä kertaa metalli, rakennus- ja konsultointialoja. Suomalaiset yritykset olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja neuvottelukumppaneihinsa; neuvotteluita käytiin päivän aikana yhteensä lähes parikymmentä, joista monet ovat johtamassa lähiaikoina tarkempiin neuvotteluihin. Erään metallialan yritysryhmän edustaja totesikin, että ”Ensitapaamiset ovat aina tutustumisluonteisia, mutta koska venäläiset olivat selvästi hyvin valmistautuneet neuvotteluihin, se antoi valoa tulevaisuutta varten. Selvinä tuloksina ne tarjouspyynnöt, joita luvattiin lähettää”.

Murmanskin alueen talouskehitysosaston ulkomaankauppasuhteiden yksikön johtaja Jevgeni Aleksejev kertoi tapahtumassa pidetyssä puheenvuorossaan Murmanskin nykytilasta ja kehitysnäkymistä sekä suomalais-venäläisen yhteistyön pääaloista, joista hän mainitsi mm. Shtokmanin alihankinnat, rakentamisen, ympäristönsuojelun ja teollisuusyhteistyön (teknologia- kylät, yrityshautomot). Lopuksi hän kertoi Murmanskin alueen suomalais-venäläisen yhteistyön kärkihankkeista: raja-alueella toimivan teollisuuskylän perustaminen Alakurttiin sekä laskettelu-keskuksen rakentaminen Hiipinään.

Lisätietoja:

Jaakko Okkonen