Joulukuu 2007
Jaakko Okkonen: Talouskatsaus joulukuussa 2007

Vuoden aikana lisääntyivät arvailut USA:n talouden ja subprime lainojen aiheuttamista ongelmista pankeille ja sitä kautta maailman talouteen ja jopa tänne pohjan perukoille. Vaikutukset ovat vielä olleet pieniä, dollarin heikkous ja öljyn korkea hinta ovat kovempia tekijöitä kaupan edellytyksille. Kehittyvien maiden haasteet ovat kaksijakoiset, kova kasvu pitää raaka-aineiden hintoja korkealla tasolla, mutta työvoimakustannukset ovat edelleen kilpailuetu näillä alueilla.

Vienti

V 2007 koko yritystoiminnan liikevaihdon kasvu jatkoi vuoden 2006 tasolla n 7% ja vienti yli 10%:lla Viennin kasvusta kertoo myös Kauppakamarin myöntämien ulkomaankauppa-asiakirjojen, alkuperätodistusten ja väliaikaisen viennin todistusten, ATA-Carnetien määrän kasvu vuodesta 2006, joka tulee olemaan n 30 %.

Teollisuuden investoinnit

Merkittävät uudet päänavaukset ovat todella lähteneet liikkeelle kuluvan vuoden aikana kaivos- ja kaivannaisteollisuudessa. Oulun kauppakamarin alueella Talvivaara on monella tavalla merkittävin, mutta muitakin jo toiminnassa olevia kaivoksia kehitetään ja uusia alueita ja valtauksia tutkitaan. Kaikki mahdollinen tutkimuskalusto on nyt käytössä kaivoalueilla ja mielenkiintoisilla uusilla alueilla. Alan koulutusta ja tutkimusta on käynnistetty uusin voimin ja usko kaivos- ja rikastusteollisuuteen on vahvaa.

Kaupan ja palveluiden investoinnit

Uusia kauppainvestointeja oli kauppakamarin alueella useita, mm. Iin uusi kauppakeskus ja Akateeminen kirjakauppa Oulussa avasivat joulumyyntiin ja Halonen tuli uutena Oulun keskustaan. Näkyviä uusia hotelliavauksia olivat Scandic Oulussa, Hotelli Sani Kalajoella ja Sokos hotelli Vuokatissa. Rukan mittava investointi on käynnissä ja muitakin matkailun kehittämishankkeita on useita eri alueilla.

Työllisyys

Johtuen sekä kaupan että teollisuuden kasvusta myös työllisyys kehittyi positiivisesti, laahaten kylläkin valtakunnan tason alapuolella. Alueen työllisyysastetavoite on 68%, nyt se on n 66%, joten kirittävää on.

Vuosi 2008

Vuoden 2008 ennustetaan olevan edelleen kasvuvuosi, asuntorakentamisen tahti kuitenkin hidastuu. Muutamia isojakin kohteita alkaa, esimerkkinä Bauhausin uusi kauppa Kaakkuriin. Muuten kaupan kasvulle ei ole näkyvissä esteitä, teollisuuden kehitys näyttää myös jatkuvan kuluvan vuoden tahdissa. Pohjanmaan radan investoinnit käynnistyvät ja merkkejä on, että kaksoisraideasia vähitellen etenee. Oulun lentoaseman kehittämiseksi käynnistetään sekä pääsuunnitelman tekeminen että markkinointi- ja matkailuhankkeet. Barents-strategiatyö tehdään syksyyn mennessä.