Joulukuu 2007
Puheenjohtaja Taisto Riski: Väylät, elinkeinoelämälähtöiset hankkeet, kansainväliset yhteydet, osaamisen varmistaminen ja energiaomavaraisuus Oulun kauppakamarin strategian tavoitteina

Oulun kauppakamarin puheenjohtaja Taisto Riski piti kauppakamakarin syyskokouksessa puheen, jossa hän laajasti käsitteli kauppakamarin toimintaa.

Kauppakamari päivittänyt syksyn aikana Oulun kauppakamarin hallituksen, osastojen ja valiokuntien toimesta strategiakehikkoaan ja tavoiteasetantaansa. Operatiivisella tasolla Oulun kauppakamari on asettanut tavoitteeksensa asiakaspalveluiden ja asiakastyytyväisyyden parantamisen, jäsenmäärän kasvamisen sekä kauppakamarin vahvan talouden ja hyvät resurssit toiminnalleen.

Vaikuttamisasioissa tavoitteita on asetettu infrakysymysten osalta mm. eri väylämuotojen kehittämiseksi (joista erityisesti Seinäjoki-Oulu radan kaksoisraidepäätös olisi akuutein), julkisen rahoituksen kohdentamiseksi yrityslähtöisiin hankkeisiin, kansainvälisten liiketoiminta-mahdollisuuksien edistämiseksi sekä osaamiskysymyksien kohdalla koulutuksen laatu ja sisällöt niin peruskoulujärjestelmää koskien että yritysten koulutustarpeisiin liittyen.

Oulun kauppakamari tulee toimimaan tavoitteiden saavuttamiseksi vuonna 2008 ja tulevan 90-vuotismerkkivuotensa aikana visionsa mukaisesti; ”Oulun kauppakamari on vaikuttavin ja halutuin yhteistyökumppani”.

Pohjois-suomen energiaomavaraisuus on varmistettava

Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjois-Suomessa laajemminkin on hyvin monipuoliset energiavarat. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistarve ja uusiutuvien energialähteiden lisäämistarve antavat luontevan lähtökohdan alueen energialähteiden nykyistä laajemmalle hyödyntämiselle ja siihen liittyvän teknologian kehittämiselle .

Oulun kauppakamari haluaa nostaa omavaraisen energiatuotannon selkeäksi alueelliseksi tavoitteeksi. Tavoitteen toteuttamiseen löytyvät valmiit skenaariomallit, argumentit ja monipuoliset keinot keväällä 2007 valmistuneesta Pohjois-Pohjanmaan energiastrategiasta. Energia on jalostettava mahdollisimman pitkälle sähköksi, liikennepolttoaineiksi tai kiinteäksi polttoaineeksi, jotta tulovaikutukset alueelle olisivat mahdollisimman suuret. Strategian jälkeen esille noussut ydinvoimahanke alueellemme tuo mielenkiintoisen ja kannatettavan lisänäkökulman Pohjois-Suomen energiaomavaraisuuden säilyttämiseen.

Pohjois-Pohjanmaan energiastrategiasta käy ilmi, että nykyinen 103 prosentin sähköomavaraisuus laskee noin 80-85 prosentin tasolle, ellei uusia voimalaitoksia rakenneta. Omavaraisuuden säilyttäminen edellyttää kaikkien merkittävien energialähteiden, kuten turpeen, biopolttoaineiden, vesivoiman ja tuulivoiman lisäystä. Toimenpiteillä ei saa kuitenkaan vaarantaa metsäteollisuuden raaka-ainepohjan säilymistä. Ydinvoimalan rakentaminen alueelle vahvistaisi sähköomavaraisuuden toteutumista ja toisi tärkeän valtakunnallisen lisän ilmastopolitiikkaa tukevaan sähkönhankintaan.

Energiastrategian tavoitteisiin sitoutuneiden toimijoiden joukko on laaja ja arvovaltainen. Suunnitelma on saanut aluehallinnossa poliittisen hyväksynnän. Oulun kauppakamari tukee energiastrategian toimeenpanoa ja näkee hyvänä jos Pohjois-Suomeen sijoittuisi myös ydinvoimalaitos.

Oulun kauppakamari tukee erityisesti seuraavia energiastrategiasta nousevia asioita:

• Monipuolinen energiantuotanto varmistaa alueellista huoltovarmuutta ja tarjonnan lisäys tähtää mahdollisimman edulliseen hintaan
  • Ilmastopolitiikkaa tukevien tuotantomuotojen lisääminen: puu, vesi, tuuli ja ydinvoima ottaen huomioon metsäteollisuuden raaka-ainepohja
  • Turpeen laajan energiakäytön turvaaminen energiajärjestelmään soveltuvien edistämiskeinojen avulla on alueelle tärkeä
  • Energiatutkimuksen ja –tuotekehityksen sekä raaka-ainetuotannon tukeminen
  • Tehokasta energiankäyttöä tuetaan mm. energiatehokkuussopimusten avulla
  • Huomioidaan energiantuotannon tarpeet ja vaikutukset pitkäjänteisessä maankäytön suunnittelussa

Edellä olevien toimenpide-esitysten ja strategian toteutumisen edellytyksenä Oulun kauppakamari näkee, että Pohjois-Suomen tasolla ylläpidetään koordinoitua ja prosessoitua toimintaa aiheeseen liittyvien toimijoiden kesken (poliitikot, viranomaiset, energiantuottajat ja -käyttäjät, tutkimuslaitokset ja oppilaitokset, järjestöt, media). Tavoitteiden toteutumista tulee seurata ja mitata ja tavoitteita pitää myös päivittää. Alueen tulee tehokkaasti vaikuttaa myös tavoitteiden toteutumiseen tähtäävän lainsäädännön kehittymiseen. Oulun kauppakamari haluaa olla tässä prosessissa mukana.