Lokakuu 2007
Barentsin alueelle on kehitetty uusi pk-yritysten markkinointi- ja verkostomalli

1. Barentsin alue on suuri ja voimakkaasti kehittyvä Pohjois- ja Itä -Suomen lähimarkkina

Barentsin alueen valtavien energiavarojen käyttöönotto on käynnistynyt ja jatkuu kymmeniä vuosia tulevaisuuteen..

Energiainvestoinnit synnyttävät lisäksi huomattavat seurannaismarkkinat lähes kaikille liiketoiminta-alueille, alkuvaiheessa erityyppiseen rakentamiseen, kuten asuinrakentaminen, julkinen rakentaminen, teollisuusrakentaminen ja vapaa-ajan rakentaminen.

Tätä markkinaosuutta on tarkasteltu pohjoissuomalaisten PK-yritysten kannalta katsoen Oulun kauppakamarin hankkeilla;” Pohjois-suomalaisen viennin edistäminen Barentsin alueella” ja ” Barentsin markkinoiden tehokas hyödyntäminen”

Toimijoina hankkeissa on ollut Oulun kauppakamarin ja Pohjois-Karjalan kauppakamarin lisäksi Norjassa ja Venäjällä Ramboll-Storvik As, sekä Murmanskin ja Arkangelin alueen kauppakamarit.

Hankkeiden työn tuloksena on mm. selvitetty alueen merkittävimpiä investointihankkeita, jotka antavat PK-yrityksille uusia markkinamahdollisuuksia.

Erityisiä mahdollisuuksia on listattu mm. seuraavilta toimialoilta:

• Metalliteollisuus
  • Metsäteollisuus
  • Rakentaminen, erityisesti taloteollisuus
  • Ympäristöhankkeet
  • Bioenergia
  • ICT-ratkaisut

Oulun kauppakamarin hankkeiden tuloksena on kehitetty Barentsin markkinoita varten käytännön toimintamalli, jonka pohjalta on perustettu Barents Group Oy niminen, 2.10.2007 rekisteröity yritys.

Prosessin perusteella kehitetty barents-tomintamalli

Barents Group Oy:n tehtävänä on ottaa veturiyrityksen rooli sekä asiakkaisiin että toimittajaverkostoon päin. Eli tarvitaan voimavaroiltaan ja osaamiseltaan uskottava veturiyritys hoitamaan neuvottelut, hankkimaan tarjouspyynnöt, tekemään tarjoukset ja sopimukset, vastaamaan toimituksista, ylläpitämään ja kehittämään toimittajaverkostoa.

16.10.2007

Seppo Laukka