Huhtikuu 2008
Yritykset: Oulun kallioparkki asiakkaiden palvelun kannalta erittäin tärkeä

Oulun keskustaan kaavailtu Kallioparkki-ratkaisu on yritysedustajien mielestä sekä vetovoiman että saavutettavuuden takia selkeästi tarpeellinen.Kallioparkki ei selvästikään ole vain Oulun kaupungin keskustan hanke, vaan laajempaan alueeseen vaikuttavana merkittävä. Omien asiakkaiden saavutettavuutta Kallioparkki palvelee yritysten mielestä selkeästi. Asiakkaiden saavutettavuutta Kallioparkki palvelee yritysten mielestä selkeästi.

Kallioparkki ei yksin myöskään hoida Oulun keskustan vetovoimaa ja pysäköintiä, myös maanpäällisen pysäköinnin mahdollisuuksia pitää kehittää.

Oulun kauppakamari kysyi huhtikuun alussa 2008 jäsenyritysten mielipidettä Oulun keskustaan suunnitellusta Kallioparkkiratkaisusta. Kysely lähetettiin koko kauppakamarialueen 498 yritysjohtajalle ja vastauksia saatiin 106, vastausprosentti 21. Tuloksen muodostavat erialojen yritysedustajien mielipiteet koko kauppakamarin toimialueelta.

Oulun kaupungin keskustan vetovoimatekijänä Kallioparkin näki täysin välttämättömänä 41% ja tarpeellisena 44% vastaajista, ts. täysin välttämätön tai tarpeellinen 85%.

Oulun seudun ja alueen yritysten kehittämisen kannalta Kallioparkki nähdään erittäin tärkeänä tai tärkeänä 79%:n mielestä.

Verrattaessa maanpäällistä ja Kallioparkkeerausta 79% vastaajista on sitä mieltä, että kumpiakin tarvitaan. Kilpailijoiksi ne kokee vain vajaa 8% vastaajista.

Keskustan asiakkaiden kannalta Kallioparkin koetaan ratkaisevan saavutettavuutta hyvin 65%:n mielestä ja kohtalaisesti 25%:n mielestä.

Vastaajista 73% on sitä mieltä, että Oulun keskustan alueen huoltoliikenteen sujuminen Kallioparkki-ratkaisulla paranee oleellisesti.

Liikenteen kasvun haasteisiin Kallioparkki vastaa hyvin 83%:n mielestä.