Joulukuu 2008
Jaakko Okkonen: Liikennehankkeet ensi vuoden päätavoitteena

Oulun kauppakamari on asettanut toiminnan tavoitteiksi vuoteen 2010 mennessä vauhdittaa infrastruktuuri-investointeja liikenteen eri väylämuodoissa, energiatuotannossa sekä tietoliikenteen kehittymisessä. Vuoden 2009 toiminnassa prioriteettilistalla kärjessä ovat Kokkola-Ylivieska kaksoisraiteen toteutumisen varmistaminen sekä laajempi kaksoisraidevaikuttaminen, Oulun lentoaseman kehittymisen varmistaminen liikematkojen ja myös matkailualan näkökulmista sekä energiainvestointipäätöksiin vaikuttaminen niiden saamiseksi Pohjois-Pohjanmaalle.

Strategisesti elintärkeitä kysymyksiä ovat myös Perämeren meriväylien investoinnit ja meriliikenteen sujuvuus ympärivuotisesti sekä maantieliikenteessä erityisesti vt 4:n jatkuva kehittäminen Suomen valtaväylänä sekä muun tienpidon perusrahoitukseen satsaaminen.

Alueen ja yritysten osaamisen nousua tavoitellaan liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyteen liittyvillä edistämistoimilla, mutta myös akuutteihin yritysten osaamishuoliin eri toimialojen osalta reagoidaan viestimällä niistä eteenpäin koulujärjestelmän vastaaville tahoille. Osaamiskysymysten osalta vuoden 2009-2010 aikana on meneillään myös korkeakoulu-uudistus, jossa uusia toimintamalleja oppilaitosten ja yritysten yhteistyömuotoihin on mahdollisuus miettiä. Oulun kauppakamari virittää näitä uusia yhteistyömalleja Oulun yliopistoon perustettavana PK-neuvottelukunnan kautta.

Kansainvälistymistavoitteitaan Oulu kauppakamari ajaa mm. vuoden vaihteessa valmistuvan Barents strategian avulla, jossa myös keskeiset ministeriöt ovat olleet alusta alkaen mukana ja jo strategiatyövaihe on jo avannut kansallisesti silmiä Barentsin alueen liiketoimintamahdollisuuksista ja tarvittavista niiden toteutumista auttavista toimenpiteistä. Myös muut yritysten kansainvälisen liiketoiminnan palvelut ovat kehittämisen kohteena. Tavoitteena on lanseerata vuoden 2009 aikana Oulun läänin tasolla toimiva yritysten kansainvälistymishaasteisiin tarttuva uusi toimintamalli.

Jaakko Okkonen
toimitusjohtaja