Joulukuu 2008
Venäläinen harjoittelija kirjoittaa olostaan kauppakamarilla

Oulun kauppakamarilla ja Barents Group Oy:llä toimi harjoittelijana 29.9. - 28.11.2008 arkangelilainen Valeria Antipina. Hän kirjoittaa harjoittelujaksostaan seuraavaa:

" Minä olen Valeria Antipina. Olen kotoisin Arkangelista, Venäjältä. Arkangeli on kaunis, rauhallinen Vienan meren rannalla sijaitseva satamakaupunki. Ilmasto Arkangelissa on samanlainen kuin Oulussa: tuulee paljon ja on kylmää talvella.

Olen opiskellut suomea 3 vuotta Pomorin Valtion yliopistossa minun kotikaupungissani.

Tämä vuonna olen valmistunet yliopistosta ja nyt harjoittelen ja yritän toimia kääntäjänä kauppakamarissa ja Oy "Barents Groupissa" Oulussa, Suomessa. Olen harjoitellut tässä jo 3 kuukautta. Pidän minun työstäni, koska on hyvä näyttää minun suomen kielen tietojani käytännössä. Olen onnellinen ja iloinen, että minulla on mahdollisuus opiskella, puhua suomea suomalaisien kanssa, kääntää, kuunnella suomalaista musiikkia ja katsoa erilaisia suomen kielen ohjelmia. Pidän minun työkavereista, koska he ovat ystävällisiä ja ymmärtäväisiä ja aina auttavat minua.

Pidän Oulusta. Se on hyvä, rauhallinen ja siisti kaupunki. Minä kävin Pohjois-Pohjanmaann museossa ja Tietomaassa. Tietomaa on tosi mielenkiintoinen modernin taiteen museo ja Pohjois-Pohjanmaan museossa minä pidin koiran historiasta ja tutustuin Oulun historiaan. Olin Oulun teatterissa katsomassa "Keisarin valssia". Minä pidin kaikesta: hyvästä musiikista, kauniista puvuista ja tietysti näyttelijöistä. Myös olen ollut kylpylä "Edenissä", joka on tosi hyvä ja hauska lepo- ja terveyspaikka. Olin kirjastossa lukemassa venäläisiä satuja lapsille. Olen ollut melkein kaikissa Suomen-venäjän seuran kokouksessa, jossa keskustelimme paljon ja luimme runoja.

Oulussa asun Välkkylässä. On mukavaa, että minun taloni on marketin ja uimahallin lähellä. Joskus menen uimahalliin ja kuntosaliin.

Minä pidän kaikista Suomessa: kulttuurista, luonnosta, kielistä ja ihmisistä. Haluan matkustaa Suomeen vielä toisen kerran ja toivottavasti tulen.

Haluasin kiittää tästä mahdollisuudesta ja kutsusta Suomi-Venäjä-seuraa ja työkavereita avusta ja hyvästä ja ystävällisistä suhtautumisesta."