Kesäkuu 2008
ICT-ala uskoo suhdanteiden vakauteen

ICT-ala odottaa suhdannekehityksen jatkuvan vakaana. Alan yrityksistä 30 prosenttia odottaa suhdanteiden paranevan, 54 prosenttia suhdannetilanteen pysyvän ennallaan ja 16 prosenttia ilmoittaa suhdanteiden heikkenevän. Suhdanneodotukset ovat myönteisimmät Satakunnassa ja Keski-Suomessa, heikoimmat pääkaupunkiseudulla sekä Turun ja Oulun seuduilla. Suhdanneodotukset heikkenevät yrityskoon kasvaessa. Suurista, yli 250 henkilöä työllistävistä yrityksistä 40 prosenttia odottaa suhdanteiden heikkenevän ja vain 12 prosenttia suhdanteiden paranevan.

Kannattavuus on toteutunut hieman odotettua heikommin. Kannattavuuden kehitysnäkymät ovat kuitenkin positiiviset. 48 prosenttia ICT-alan yrityksistä ilmoittaa kannattavuutensa paranevan, 45 prosenttilla pysyvän ennallaan ja 7 prosentilla heikkenevän. Myönteisimmät kannattavuuden kehitysnäkymät ovat Satakunnassa ja heikoimmat Varsinais-Suomessa. Kannattavuuden kehitysnäkymät ovat myönteisimmät palvelutuotannon yrityksissä sekä pienissä enintään 9 henkilöä työllistävissä yrityksissä.

ICT-alan henkilöstömäärä näyttää edelleen kasvavan. 50 prosenttia kaikista vastanneista ilmoittaa henkilöstömääränsä kasvavan ja vain 8 prosenttia pienenevän. Henkilöstömäärän kasvuodotukset ovat myönteisimmät Keski-Suomessa ja palvelutuotannon yrityksissä, heikoimmat Turun seudulla ja Etelä-Pohjanmaalla sekä suurissa, yli 250 henkilöä työllistävissä yrityksissä.

(väliotsikko)
Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus

Henkilöstömäärän kasvu vaikeuttaa edelleen ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta. 30 prosenttia kaikista yrityksistä uskoo ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden edelleen vaikeutuvan, vain 6 prosenttia vastanneista uskoo tilanteen paranevan. Ammattitaitoisesta työvoimasta on pulaa erityisesti Satakunnassa ja pääkaupunkiseudulla sekä sisältötuotannon yrityksissä. Vastaajista 66 prosenttia kuitenkin katsoo, että ICT-alan oppilaitoksista valmistuu riittävästi osaajia yritysten käyttöön ja että heillä on riittävät taidot valmistumisensa jälkeen.

Tilastokeskuksen kokoamien tietojen mukaan 70 prosenttia ICT-alan liikevaihdosta vuonna 2006 syntyi Uudenmaan maakunnassa. Alan henkilöstöstä 54 prosenttia työskentelee Uudellamaalla. ICT-alan toiminta Pirkanmaalla, Pohjois-Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa on samaa suuruusluokkaa; liikevaihdosta kunkin maakunnan osuus on noin 7 prosenttia, henkilöstömäärästä 9 - 10 prosenttia. Näistä kolmesta maakunnasta ICT-toimialan kehitys on ollut voimakkainta Pirkanmaalla. Siellä ICT-alan liikevaihto kasvoi 86 prosentilla ja henkilöstömäärä 27 prosentilla vuodesta 1999 vuoteen 2006. Pohjois-Pohjanmaalla liikevaihto vastaavana aikana pieneni kahdella prosentilla ja henkilöstömäärä kasvoi 6 prosentilla. Varsinais-Suomessa liikevaihto pieneni 30 prosentilla ja henkilöstömäärä kasvoi parilla prosentilla.

Kauppakamareiden ICT-barometri tehtiin nternet-kyselynä toukokuussa. Barometrin toteuttivat Etelä-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Oulun, Rauman, Satakunnan, Tampereen ja Turun kauppakamarit, joiden ICT-toimialaa edustaville jäsenille kysely lähetettiin. Pääkaupunkiseudun osoitteiden lähteenä käytettiin MicroMedian Osoitepankkia.

Kyselyyn vastasi yhteensä 265 ICT-toimialan yritysjohtajaa. Kauppakamareiden ICT-barometri on alueellisesti kattavin ja ainoa koko OECD-suosituksen mukaisen ICT-toimialan käsittävä barometri Suomessa. Barometria on toteutettu vuodesta 2002.

Lisätietoja:

Oulun kauppakamari, varatoim.joht. Esa Pellikainen, 0400-682 403