Syyskuu 2008
Nuorten työelämään tutustuminen auttaa osaajien hankinnassa

Oulun kaupungissa käynnistetään TET-tori toimintaa lukuvuonna 2008-2009. TET-torin tarkoituksena on olla tiedonvälitys kanava TET-asioissa sekä työnantajien, oppilaiden, huoltajien että opon näkökulmista.

TET-torin kautta oppilaat pääsevät helposti tutkimaan kiinnostavia TET-paikkoja. Näin ollen TET-tori on myös työpaikoille mahdollisuus olla esillä ja tehdä omaa ammattialaa nuorten keskuudessa tunnetuksi. Sivuilta löytyy myös koulutukseen liittyvää monipuolista tietoa.

Kaikissa kunnissa on opetusvirastojen kautta mahdollisuus ilmoittautua halukkaaksi tarjota TET-paikkoja.

Oulun kauppakamari toi asiaa esille Oulun suurmessuilla elokuussa teemalla "Kättentaidot", josta järjestettiin paneelikeskustelu. Siihen osallistuivat:

Johtaja Kari Juntunen/Osekk
Hotellinjohtaja Tiina Jytilä/Scandic Oulu
Tehtaanjohtaja Juha Kangastalo/Kemira Oyj
Senior Program Manager Mika Haapanen/Nokia Siemens Networks
Kauppaneuvos Matti Pörhö, Pörhön Autoliike Oy
Aluejohtaja Juhani Rastas/NCC Rakennus Oy
Toimitusjohtaja Kari Jalas/Keskuskauppakamari
Puheenjohtaja Taisto Riski, Oulun kauppakamari

Paneelin juonsi MEP Piia-Noora Kauppi.

Teeman tavoitteena on valottaa "kättentaitajien" - eli käytännössä tuotannon, palveluiden, myynnin, huollon = toteuttajaportaan - merkitystä yrityksen eri toimintojen näkökulmista aina yrityksen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen saakka.

Skills MM-kisoissa automaalauksen maailmanmestaruuden voittanut oululainen Taneli Sarajärvi antoi työnäytöksen koristemaalaten itselleen yritysten lahjoittaman moottoripyörän.