Syyskuu 2008
Oulun yliopistorahaston yhteyteen PK-rahastokori

Oulun kauppakamarin hallitus on päättänyt, että elinkeinoelämä mukana pitkäntähtäimen kestävässä ratkaisussa Oulun yliopiston varainkeruun tavoitteiden saavuttamiseksi.
Oulun yliopistorahaston yhteyteen perustetaan PK-rahastokori.

Elinkeinoelämä on mukana pitkäntähtäimen kestävässä ratkaisussa Oulun yliopiston varainkeruun tavoitteiden saavuttamiseksi. Oulun kauppakamari tukee elinkeinoelämän edustajana yliopiston keräystavoitteen, 50 M€ vuoteen 2015 mennessä saavuttamista olemalla mukana varainkeruun työryhmissä ja valtuuskunnassa, tukemalla yliopiston varainkeruun kampanjapäällikön työtä vuosina 2009-2011 ja myös omien keräysaktiviteettien muodossa.

Nyt tapahtuva kulttuurimuutos haastaa yliopisto-yritys yhteistyön ja edellyttää siltäkin uusia avauksia. Oulun kauppakamari esittää Oulun yliopistolle, että Oulun yliopistorahaston sisälle perustetaan Pk- rahastokori erityisesti pk-yritysten ja palvelualayritysten tarkoituksia ja yliopistoyhteistyötä varten. Kori on osa yliopiston pitkänaikavälin varainkeruuta. Rahastokoria hallinnoimaan perustetaan pk-yritysten ja yliopiston yhteinen neuvottelukunta. Neuvottelukunta koostuu pienten ja keskisuurten yritysten ja yliopiston edustajista. Neuvottelukunnan tehtävänä on pk-rahastokorin kohdentamisen ja yrittäjyyden tukemisen lisäksi hakea pk- ja palvelualan yritysten uusia ja joustavia yhteistyömuotoja Oulun yliopiston, sen tiedekuntien ja laitosten kanssa. Oulun kauppakamari sijoittaa perustettavaan pk-rahastokoriin peruspääoman ja vuoden 2008 Oulun kauppakamarin 90 v muistamiseen liittyvät lahjoitukset.