Kesäkuu 2009
Oulun kauppakamari lahjoitti 20 000 euroa yliopistorahastoon

Oulun kauppakamari lahjoitti 3. huhtikuuta 20 000 euroa Oulun yliopistorahastoon osallistuen näin Oulun yliopiston varainhankintakampanjaan.

Lahjoituksella yliopistorahastoon perustetaan PK-rahastokori, josta tuetaan erityisesti yliopiston ja pk-sektorin yritysten yhteistyötä.

Lahjoitusrahoista osa kertyi muistamisista, joita kauppakamari sai viettäessään 90-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2008. Tavoitteena on kerätä yliopistorahastoon 50 miljoonaa euroa vuoden 2010 loppuun mennessä.

Kauppakamarille ja yliopistolle PK-neuvottelukunta

Oulun yliopiston ja pk-yritysten yhteistyön syventämiseksi ja esimerkiksi yhteisten tutkimushankkeiden lisäämiseksi on perustettu yliopiston ja kauppakamarin PK-neuvottelukunta. Sen odotetaan löytävän uusia yhteistyömuotoja ja ideoita yliopiston ja pk-yritysten väliseen toimintaan. Se päättää myös PK-rahastokorin tuottojen kohdentamisesta.

Oulun kauppakamarin jäsenyrityksistä 90 prosenttia on pieniä ja keskisuuria, joukossa myös monia perheyrityksiä.

PK-neuvottelukunnan ensimmäisenä puheenjohtajana toimii toimitusjohtaja Annukka Lantto Antell Leipomot Oy:stä.

PK-neuvottelukunnan tehtävänä on hakea PK-yrityksille uusia ja joustavia yhteistyömuotoja yliopiston kanssa sekä edistää yrittäjyyttä yhteistyössä Oulun yliopiston tiedekuntien ja laitosten kanssa. Lisäksi tehtävänä on päättää PK-rahastokorin tuoton kohdentamisesta ja määritellä sen hakukäytännöt.